tirsdag 15. mars 2016

Smådjevelen på hodet ditt !



Du er ditt eget speilbilde!

Hvem vil egentlig se seg selv skikkelig i speilet? Det er ikke alltid lett..For der ser du at tiden faktisk går, og du endres med den. Og enda verre, aldres med den. Rynkene kommer, mindre selvtillit ettersom bilringene kommer, du ser dine egne feil og du ser også i dine egne øyne alle de tabbene du har gjort, og alle de prøvelser du har vært gjennom. 

Men der er mye selvhjelp i det å se innover seg selv. For med bruk av speil kan du reflektere over følelser og tanker du får når du ser deg selv i speilet. Hva sier hjertet og hva sier den kritiske negative smådjevelen som sitter på hodet ditt og lager faen. Hvordan bli kvitt den smådjevelen en gang for alle? Jeg tror at alle de negative tankene våre om oss selv, er tillærte. Og for å få bukt med dem så tror jeg det er viktig å snakke med seg selv faktisk. Repetere for seg selv at en er verdifull. 

Da bygger du på med bedre og sterkere grunnmurer oppå disse ødelagte negative selvkritiske følelsene. De forsvinner litt om litt, av tyngden av de positive sterke byggeklossene. Tenker jeg. 

 Men å tenke positive tanker er ikke alltid nok. Du må gjerne si dem høyt også :) Jeg har stor tro på at man kan klare å snu alle disse negative tankene man har om seg selv på det viset. Og en fin liste kan se slik ut: 

-Jeg er herlig uperfekt og godtar meg selv akkurat som jeg er!

-Jeg har mange positive sider som jeg elsker!


-Jeg har mange negative sider som jeg er kjempedyktig til å bearbeide!


-Jeg er veldig følsom og det er en super egenskap!


-Jeg er veldig flink til det jeg gjør, og klarer det jeg vil klare!


-Jeg er en skapende kreativ kvinne og et hjertegodt medmenneske!


-Jeg har en kropp som bare er min og den er helt kjempefin!


-Jeg har rynker som passer helt perfekt til mitt ansikt!


-Jeg er den jeg er! En super kvinne!




Prøv dette og jeg garanterer deg at du vil føle deg bedre etterhvert! 

Vi må huske på det, at der er mange barn som i tidlig alder har blitt oversett eller kritisert mye og det er derfra vi har bygget inn i oss disse negative båndene. Vi har lært at vi ikke er særlig betydningsfulle. 

Det kan være bare så små ting som at du kommer for å vise en tegning, og vedkommende overser deg fordi man er opptatt med å lese avisen. Når dette skjer gang på gang får man en erfaring av at man ikke er særlig betydningsfull.

Det kan være at man er kjempehappy og er glad for noe men blir bedt om å være stille. Noe som bekrefter at man ikke skal vise følelser, at det er galt. 

Det kan være man gråter fordi man har slått seg og får beskjed om å slutte å gråte og så får man en kjeks som belønning. Og slik skaper man jo trøstespisere. 

Man lærer altså ikke å bearbeide følelser som barn og da er det ikke rart man sliter litt med følelser som voksen. 

Og i tillegg så tror jeg at man ofte gjør seg ydmyk og stakkarslig i settinger, eller gjør seg litt som en klovn, når man har et bilde av seg selv som mindre vellykket. For slik får de bekreftelsene som man selv har på seg, at man er en teit person, at man er et dårlig menneske, at man er mislykket eller bare sånn passe god. Man skaper situasjoner som gir de bekreftelsene man tror om seg selv. 

Folk legger rett og slett ikke merke til deg eller tar deg ikke i respekt, fordi du selv ikke gjør det! Husk at det helt ok å være sånn passe god! For det er slik vi er alle. Akkurat passe god nok, og akkurat passe stor nok for oss selv!



~Eva Kristin~

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar